Print is now over.

Kilka myśli podrzuconych przez Mathiasa Döpfnera, które brzmią (niestety) trochę jak łabędzi śpiew mass mediów. Ciekawe jest natomiast to, w jaki sposób odkrywają sposób myślenia masowych mediów. Warte odnotowania.

1. W dalszym ciągu wiara w to, że tradycyjne autorytety istnieją i będą istnieć: „Yahoo, Amazon, and Facebook are all hiring journalists, but they don’t have the culture of journalism. [warto odnotować pomieszanie mediów – Yahoo, jako portal horyzontalny przynależy do mass mediów, zresztą w Polsce Döpfner kupił przecież Onet].

2. Stwierdzanie czegoś, co już wiadomo od 10 lat: “Print is now over” [pytanie, jakie się nasuwa to: ile razy mass media muszą powiedzieć na głos to, co wiedzą i rozumieją już studenci dziennikarstwa?].

3. Powtarzanie, powtarzanie, powtarzanie (nie własnych idei): „The crucial question is, are we able to emancipate the idea of a newspaper from paper.” (Clay Shirky, 2009: „Society doesn’t need newspapers. What we need is journalism.” http://www.shirky.com/weblog/2009/03/newspapers-and-thinking-the-unthinkable/)

4. Wciąż wiara, w istnienie stałych, ustalonych zasad: “But I think in a new digital economy we need to develop new and fair rules that help content and services of the highest possible quality to flourish.” [przeczy istocie epoki ekonomicznej – innowacja jako źródło wzrostu, patrz: władza komunikacji].

5. Nieświadomość, co do roli mediów społecznych – jedyne „media” w oczach mass mediów, to one same: „Only media that are a good and successful business will in the long run be independent media.“

6. Spóźniona refleksja na temat tego, jak funkcjonuję tak zwana „rzeczywistość (społeczna)” – “…appropriate legal framework. And nobody knows exactly today what that is. It’s a process. [trochę pobrzmiewa tutaj kwestia przeciwstawiania społeczeństwa procesowego i społeczeństwa politycznego], ciekawa refleksja, ale ta dyskusja toczy się już od lat ’80:

  • Fukuyama – nie istnieje już „historia”/ciągłość
  • Castells „bezczasowy czas”, jako dominująca temporalność społeczeństwa
  • Bauman – „krótkoterminowość wszystkiego”
  • czy wykute na tym blogu: „społeczeństwo rekonfiguratywne” („społeczeństwo jako framework”)

7. Stwierdzanie, stwierdzonego:

  • National law (…) it’s never going to resolve anything.”
  • „The tech companies have a coalition of governments and consumers who basically go along with whatever they want.
  • „Technology developments are changing so fast that it is hard for the most up-to-date businesspeople to keep the pace. How should politicians understand everything?”
  • …we need global solutions

8. Dalsze, konsekwentne deprecjonowanie social media: „…you rely entirely on social media, how could you distinguish rumor from fact? [słowa wypowiadane przez właściciela „Bilda” i „Faktu”]

Jednak najciekawszym fragmentem jest wątek o „kontrrewolucji”. Taki obraz myślowy jednego z ostatnich „władców” mass-mediów z jednej strony potwierdza, że rzeczywistość społeczna dzisiaj („system społeczny”) jest systemem sieci cyfrowych, (po co inaczej przeprowadzać „kontrrewolucję”?), a z drugiej zakłada utopijną wiarę w to, że kontrrewolucja jest w ogóle możliwa.

 

 

całość: http://www.cjr.org/behind_the_news/mathias_dopfner_digital_counte.php